ARTIST TALK (real talk)

- skabningerne samt skaberne og skabsfilosofferne: Anders og Stefan.

To tragedier og en komedie er titlen på en semi- autobiografisk novellesamling som jeg, Stefan, har udarbejdet i samarbejde med min kære ven og illustrator, Anders Frantsen. Først en video med Anders og jeg der fortæller om os selv og vores samarbejde. Dernæst følger en beskrivelse af de forskellige noveller i værket, en illustration og en tilknyttet oplæsningsvideo.

OBS! Ved problemer, se fanen: Køb bogen her! hvor der kan findes en vejledning. Filen er en PDF, så man skal have Adobe Acrobat eller en PDF reader af anden slags. Link til gratis PDF reader software: https://get.adobe.com/dk/reader/ (Tag den øverst til højre).

Krebs, Kærlighed ved første knald og Den lille død :)

Krebs

Den første historie: Krebs, er en historie om Kristian Ebbs der i sin studenteruge filosoferer over hvilken retning han vil gå i sit liv. Kristian har herre svært ved at forstå hvordan fortiden præger ham, og samtidig ønsker han at være et frigjort menneske der definerer sin egen fremtid. Kristian bliver pludselig opslugt af et ønske om at glemme sig selv og farer i stedet i skødet på to piger. Kristian erkender hurtigt at de her piger er langt mere ærlige og oprigtige end han, og derfor ender de som rollemodeller i hans liv. Historien og dialogen med de to piger bliver derfor startskuddet for en livslang refleksionsproces.

Kærlighed ved første knald

Den anden historie: Kærlighed ved første Knald, handler om forførelse og forelskelse på et diskotek der fører til et engangsknald. Charlie forfører i historien Svante. Charlie er androgyn for at vise at forelskelse og kærlighed hverken har et bestemt ansigt eller køn. For mig var det en kvinde, for en anden gut eller gut-inde kan Charlie sagtens være en mand.

Den lille død

Den tredje historie: Den lille død, er et vanvittigt eventyr baseret på en kammerats, Jens Frantsens og min jagt efter en sigøjner ved navn: Fado Bastardoo. Jeg bryder i ’Den lille død’ muren mellem læser og jeg, ved ikke længere at have en fiktiv person som hovedperson, men agerer selv som hovedpersonen i ’Den lille død’. ’Den lille død’ er kulminationen af oplevelserne i novellerne, hvortil jeg (næsten) afslører, at jeg er hovedpersonen i de foregående historier. Den ender i en samtale med en psykolog, Franz Lokum, hvor han går helt ind til benet med sin eksistentielle psykologi og historier fra sin almene praksis. I ’Den lille død’ udleverer jeg mig selv 100 %. Det gør jeg gennem en hård karakteristik af den søde og unge fyr jeg var for 5 år siden, da historien blev oplevet, og et hæsblæsende efterskrift konstrueret af syv dagbogsskrifter fra perioden: ’23-11-2020 - Forførerens dagbog' og til ’Uden dato (Fra marts 2021) - Alle ved at jeg er en grower og ikk' en shower'. Årsagen findes i at man ALDRIG stopper med at fejle og derfor skal lære at leve med det, og sig selv, alligevel. Derfor er det relevant at binde sløjfe på et fem år gammelt værk gennem en række rå og ærlige selvudleveringer fra nutiden.